Summa sidvisningar

onsdag 11 februari 2009

Gäsp! Eller hej kanske man ska säga först men jag är verkligen trött. Jag har lyckats vända tillbaka dygnet till normal dygnsrytm. Från att vara en nattuggla som normalt sett lade mig runt 03 och sov till ca 12 så har jag blivit en dagtidsarbetare som kliver upp ca 05:45. Därför är jag trött nu när klockan snart är 21.
Visserligen är det skönt att vara trött på kvällen och det är extra skönt när man lyckas ta sig i säng i tid så man får många timmar under täcket.
Jag brukar till och med vakna av mig själv strax innan klockan ringer så det måste ju vara ett tecken på att min kropp har anpassat sig. Nog om detta!
Dagarna rullar på i en hiskelig fart. Jobba, äta, träna, sova.. men det är väl så livet ska vara. Det gäller bara att fylla ut fritiden med lite nöjen när man hinner och orkar. Som jag jobbar nu så är jag alltid ledig helgerna och det är ju nytt för mig. Jag har ju under alla år alltid jobbat inom serviceyrken som har krävt att man jobbar då alla andra varit lediga. Men nu är det måndag till fredag som gäller. Precis som jag vill ha det. Nu får vi bara se hur länge det varar.

På fredag är det den 13e och för alla som är vidskepliga så är det nog en mindre trevlig dag. Jag brukar lyssna på mix megapol när jag kör lastbil och idag fick man ringa in och berätta om vad man hade för vidskepligheter för sig. Då hörde jag om en kvinnlig taxichaufför som vägrade att jobba fredag den 13e eftersom hon för många år sedan krockade med bilen just den dagen. Så hörde jag om en annan som berättade att hennes mormor hade en ritual att om hon spillde mjölk så var hon tvungen att torka upp det motsols och inte prata undertiden. Sen hade vi ju dom vanliga att man inte får lägga nycklar på bordet, att man ska säga tvi, tvi, tvi om det går en svart katt över vägen, (Tydligen gäller detta bara om katten går från vänster till höger på vägen), att man inte får gå under stegar, att man ska kasta salt över axeln om man krossar speglar m.m.
Jag själv tycker det är mycket intressant att folk har så mycket konstiga idéer för sig. Hur kommer man t.ex på att man ska kasta salt över axeln? Eller att man inte får lägga nycklar på bordet? Jag brukar i ren protest alltid göra sådant som folk är rädda för. Nycklarna lägger jag alltid på bord om det finns i närheten just för att se folks reaktioner och visst är det många som blir upprörda. Lustigt!
Jag tror jag ska skapa mig lite egna vidskepligheter så får vi se om folk tycker att det är lika noga att följa dem. Någonstans måste ju alla befintliga ha uppkommit så varför skulle inte jag kunna införa några nya?
Jag ska fundera lite så återkommer jag med det jag har kommit fram till.

Nej nu ska jag se på efterlyst.
Förresten? Om ni har några vidskepligheter för er så dela gärna med er så jag får höra.
Tack för mig, Hej!

Inga kommentarer: